Dunabogdányi Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola
VEKOP 7.3.3-17-2017-0013
A projekt bemutatása:
A pályázatba az akkor 28 fős általános iskolai tantestületből 14 fő bevonását terveztük, végül 15 pedagógussal kezdtünk neki a megvalósításnak. Két módszertani csomagot választottunk ki - Tankocka, Lego Story Starter -, melyeket szinte minden műveltségi területen alkalmaztunk a pályázat 3 éve alatt. Diákjaink közül 226 gyermek bevonását vállaltuk, valójában pedig 8 évfolyamon, 262 tanuló vett részt a megvalósításban. A közvetlen célcsoportok mellett a szülők digitális oktatással kapcsolatos szemléletformálása is kiemelt feladata volt a projektnek.
A választott módszertani programcsomagokkal a matematikai, szövegértési kompetenciák fejlesztését és a természettudományos megismerés támogatását tűztük ki célul.
Konkrét kompetenciafejlesztési céljaink pedig az alábbiak voltak:
Kiemelt kompetenciafejlesztési célok:
Járulékos kompetenciafejlesztési célok:
Fentiekkel összhangban a pedagógiai céljaink pedig:
Beszerzések tekintetében egy okostanterem felszerelését vállaltuk, egy interaktív kijelző megvásárlásával, 16 tanulói tablet és a hozzájuk tartozó szoftverek beszerzésével. A LEGO programcsomag alkalmazásához szükség volt a tanulói StoryStarter készletek beszerzésére is. A pályázati cél ezek segítségével valósulhatott meg teljes körűen, azaz a digitális eszközök használata beépült a mindennapi gyakorlatba, ezzel is elősegítve a gyerekek pozitív motivációját a tanuláshoz. A projektbe kiemelkedően sok munkát fektettünk, így a hosszú távú cél, - hogy az egész tantestület megtanulja ezeknek az eszközöknek a használatát – is megvalósult. Olyan tudást szereztek meg a kollégák, melyre építve az újabb és újabb eszközök használatára is nyitott pedagógus hozzáállása alakult ki bennük.
A projekt évei alatt 4 rendezvény megvalósítása jutott intézményünkre, két szakmai műhelyfoglalkozás és két workshop formájában. A szakmai műhelyfoglalkozásokon a két programcsomag gyakorlati bemutatását tettük középpontba, a workshopok alkalmával pedig ezek mellett általános digitális módszertani bemutatókat szerveztünk és helyt kapott az internetbiztonság is mint fontos témakör. Mindkét rendezvény alapvető célja a szemléletformálás, illetve más a projekten kívüli pedagógusok bevonása is volt. A műhelyfoglalkozások alkalmával együtt dolgozhattunk a projektben résztvevő másik három iskola megvalósítóival is, ami elősegítette a szakmai tapasztalatcserét, kiváló terepe volt az egymástól tanulásnak, a motiváció átadásának.
A rendezvények mellett a digitális módon vezetett tanórák látogatása, hospitálás is a tudásmegosztást célzó programok közé tartozott. A megvalósítás ideje alatt szülőknek és az iskola többi pedagógusának nyílt napot szerveztünk, ahol megismerkedhettek a Smart tanteremmel és bepillantást nyerhettek a programcsomagok tanórai használatába, illetve egyéb digitális tanórai módszerekkel.
A program során a bevont pedagógusok digitális segédanyagokat készítettek, amelyeket a Nemzeti Köznevelési Portál felületén osztottak meg, ezzel is kiszélesítve a hozzáférhetőséget az oldalt rendszeresen használó más pedagógusok számára is.
A választott programcsomagok:
Tankockákkal az eredményes matematika tanulásáért az alsó (5 tanító) és a felső tagozaton (1 tanár)
Tankockák a természettudományos megismerés támogatásáért a felső tagozaton (3 tanár)
Szövegértés fejlesztése felső tagozaton a LEGO® StoryStarter csomag alkalmazásával (5 tanár: idegen nyelv, történem és magyar nyelv és irodalom tantárgyak):
Vélemények, tapasztalatok
Vogel Norbert (nemzetiségi német nyelv)- LEGO® StoryStarter
Német nyelvtanárként legfőbb célom, hogy a tanulók kommunikációs és szövegértési kompetenciáit kiemelten fejlesszem. Az általános tananyagban kevesebb az olyan feladat, ahol a szereplők közötti nyelvi interakciók kerülnek terítékre. A LEGO Story Starter csomag segítségével a tanulók érdeklődési köréhez leginkább kapcsolódó témákban kisebb cselekményeket jelenítettünk meg. A vizuális elemeknek fontos feladata az volt, hogy a tanulók motivációját felkeltsék. Maga a történetmesélés ezt követően a tanult panelekkel már ment magától. A feladatok összetettsége arra ösztönözte a diákokat, hogy megpróbálják az adott témakört minél több aspektusból megközelíteni, így olyan meglátások is napvilágot láttak, melyek a tankönyvekben nem találhatóak meg. A foglalkozások során a feladatok színessége és kötetlensége hosszútávon is pozitívan járult hozzá a tanóra légköréhez, valamint a tanár-diák, diák-diák kapcsolatok fejlődéséhez egyaránt.
Pásztor Anna (alsós tanító) - Tankocka
Az információs és kommunikációs technológiák alkalmazása ma már elengedhetetlen és egyre nagyobb szerepet tölt be az oktatásban. Az alsó tagozatos, 6-10 éves gyerekek esetében mindig felmerül a kérdés, hogy milyen mértékben lehet és kell – illetve kell-e egyáltalán- a digitális eszközöket bevonni az oktatásba? Nem játékra, hanem ismeretszerzésre alkalmazva? Ezekre a kérdésekre a legmegfelelőbb válasz a tankockák alkalmazása!
Használatával a tanulók élményszerűen sajátítják el a tananyagot, a tanítás-tanulás folyamata bizonyítottan hatékonyabbá válik, a tanárok és a diákok digitális képességei nagymértékben fejlődnek. A megfelelő tanulási környezetbe ágyazott tankockák interaktivitásukkal, játékos elemeikkel jól támogatják az alsó tagozatos gyerekek természettudományos ismeretszerzését is. Bármilyen oktatásszervezési módot választunk, nagy segítséget ad a tankockák sokszínűsége. A tankockák a digitális oktatási munkarendre való átálláskor, 2020 és 2021 márciusában is bizonyították létjogosultságukat és távoktatásra való maximális alkalmasságukat.
Először nem is tudtam elképzelni, hogyan fogom a tankockákat alkalmazni elsős diákjaimnál, de ma már alig várják a VEKOP-os órákat, amikor tableteikkel a tankockák QR-kódját önállóan leolvasva, a feladatokat megnyitva gyakorolhatják, mélyíthetik ismereteiket. Kiváló lehetőséget nyújt a tankocka alkalmazása arra, képességeiknek, érdeklődésüknek, haladásuknak megfelelő differenciált feladatokat tudjanak megoldani, azonnali visszajelzéshez és sikerélményhez jutva.
Biczák Orsolya (alsós tanító-természetismeret)- Tankocka
A tankockák nagyszerűségüket az egyszerűségükben hordozták számunkra: válogathattunk az egyre bővülő digitális tárból, illetve magunk is készíthettünk, valamint a gyerekekkel is készíttethettünk a tananyagot támogató játékos feladatokat. A tankockák használatával bővült a módszertani eszköztárunk, fejlesztettük a digitális írástudást, erősítettük a tantárgyak közti átjárást, a komplexitást, elősegítettük a kooperatív tanulást. Természetismeret órákon a tankockákat elsősorban motivációként, valamint játékos ellenőrzésként használtuk. A tankockák segítségével, sokkal hatékonyabban, „kézzelfoghatóbban” történt a szemléltetés, könnyedebbé vált a tanulók számára az új tananyag elsajátítása, tudásuk elmélyítése, a gyakorlás. Tapasztalatom szerint, mind a gyerekek, mind a pedagógusok részére igazán hasznos, szerethető és felhasználóbarát jógyakorlat.
Iskolánk a Váci tankerület iskoláival közösen pályázatot adott be és nyert támogatást a VEKOP-7.3.3-17 Digitális környezet a köznevelésért című programra.
Cél:
A projektben résztvevő iskolák: